Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

november 2006
De laatste loodjes

Deze week niet zo veel gebeurd, maar toch even een klein verslag om de site levendig te houden.

Zondag 5-11:

even naar de camper geweest om de quad op te halen, we moeten nog 750 km rijden voor maart 2007 zodat hij de eerste beurt kan krijgen hier in Nederland. Ondanks de lagere temperaturen viel het reuze mee, Susan achterop en op pad naar Hapert, waar de ouders van Susan wonen en toen binnendoor naar mijn broer Frank voor de verjaardag van de 2 kinderen. Alles ging lekker, telkens als ik een bospad zag wilde ik daarin maar Susan was het daar niet mee eens omdat we niet te laat op de verjaardag konden komen.

Helemaal binnendoor van Hapert naar de Achtse Barrier in Eindhoven. Toen we richting Best kwamen kon ik kiezen... zandpad of harde weg, en wat is er nu mooier als met een quad door de blubber te rijden, ik moest tenslotte de vier wiel aandrijving testen, stel dat ie niet werkt !!! Na een kwartiertje bospad hield het pad op en ging steil naar beneden. Dus een paar blauwe plekke van het knijpen van Susan gekregen en beneden aangekomen 2 mogelijkheden: links af op een fietspad of linksaf offroad...
Dus offroad, die keuze was gemakkelijk. Lekker door de bossen en na 10 minuten een hek waar we niet door konden dus weer helemaal terug. Toen toch nog even een afslag gezien en voor dat we het wisten zaten we langs de snelweg. We reden op het talud langs de a67... scheef, schever en na 10 minuten het scheefst. Het werd steeds smaller en ineens zagen we een mogelijkheid om over de sloot te kunnen rijden waar we al 10 minuten langs reden en niet over konden. Heerlijk blubberen door de modder in het weiland maar de weg werd steeds beter en ineens was het zowaar asfalt!!

We kwamen bij een groot hek waar niet omheen te rijden was en waar het bordje verboden toegang aan de andere kant hing dus waren we op verboden terrein. Dus snel gekeerd en richting een weg in aanbouw gereden. Ik stond er versteld van dat de quad zo gemakkelijk door de behoorlijk diepe modderkuilen ging. We hoeven ons dus tijdens de reis niet druk te maken over de slechte wegen. Na een paar minuten zagen we de openbare weg alleen lagen er 2 rioleringsbuizen opgestapeld om te voorkomen dat auto's op de plaats kwamen waar wij stonden en wij dus niet verder konden. De enige manier om er door te komen was om over 1 meter zeer steile heuvel te rijden. Susan zag het even niet zitten en stapte af, op een veilige afstand stond ze te kijken hoe ik over de heuvel vloog. En zo stonden we weer op de openbare weg.
Ik heb me wel even zorgen gemaakt omdat we nog maar 1/4 tank benzine hadden en dat ding 1 op 10 loopt !! maar alles kwam goed.

's-Avonds zijn we terug naar de camper gereden en hebben we de kachel aangemaakt maar die wilde niet opstarten. Even aan en toen weer uit, ook de kookplaat die op diesel werkt wilde ff niet. En we hadden nog wel zo een zin in een soepje. maar de aanhouder wint. Na een paar opstart pogingen werkte alles perfect, vermoedelijk heft de generator die we getest hadden de diesel leiding leeg getrokken. We zaten heerlijk warm te genieten van de welverdiende soep en we wilde niet naar huis rijden. Aangezien het bed in de camper veel lekkerder ligt als thuis besloten we om daar maar te blijven slapen. In bed nog een dvd-tje van Indonesië gekeken en toen in slaap gevallen. Dit avontuur had wel een keerzijde, Susan wilde voor dat ze naar haar werk ging thuis nog even omkleden en douchen dus om 6 uur ging de wekker. Thuis aangekomen ben ik maar meteen in bed gekropen en heb heerlijk verder geslapen en dat terwijl Susan zielig was en moest gaan werken.

Maandag 6-11
Om half 1 op weg naar het crematorium waar een neef die net zo oud is al ik werd gecremeerd. 46 jaar en spontaan overleden. Het was een mooie crematie voor zover je van mooi kunt spreken , erg druk de auto's stonden tot aan de kant van de weg, en overal stonden mensen omdat er niet genoeg zitplaatsen waren. Als je bedenkt dat het leven kort is hebben we nog meer zin om te gaan, nu kan het nog en kun je 100% genieten van al het moois wat de natuur en de cultuur in alle landen te bieden heeft.

Dinsdag 7-11
Vandaag nog wat boodschappen gedaan, nieuwe bankpas geactiveerd, een hele kleine compressor gekocht om straks aan het druksysteem van de DAF te kunnen koppelen zodat als de ketels leeg zijn we niet iedereen hoeven te vergassen omdat de motor 10 minuten moet draaien om druk op te bouwen. Ook een 20 tons potkrik, een luchtslanghaspel en een dompelpomp gekocht. De potkrik had ik tijdelijk geleend van de camperbouwer. De luchthaspel wil ik onder de vrachtwagenbouwen zodat ik de 9 meter lange slang uit kan trekken om bv de banden op te pompen. En als laatste de dompelpomp die straks water uit een beekje of put moet zuigen ls we op plaatsen zijn waar geen kraan is.

Woensdag 8-11
Vandaag kwam de luchthoorn binnen die ik had besteld, in India tel je alleen mee als je de vouwen uit de broek kunt blazen van een voetganger of fietser met je toetertje.
Dus vlug even een duikcilinder gepakt, druk naar 10 bar gereduceerd met een eerste trap en de hoorns aangesloten. Kraan open en stil, dus niks lekte en dat geeft altijd weer een goed gevoel. Ik pakte een 24v voeding sloot een draad aan. En toen: Goeie Morgen, na het aansluiten van de tweede draad iedereen doof. 170 DB !!!!

Ik ben nog nooit zo geschrokken en met mij de rest in de werkplaats. Alle haren stonden overeind en volgens mij zijn in onze oren alle haren afgebroken. een half uur later piepte mijn oren nog.

De hoorn komt van f.s.b truck & vans interieur www.fsb-shop.nl 85 euro en herrie voor 1000 euro De man van de shop adviseerde me deze trein hoorn, hij vertelde dat dit de beste was. Ik geloof hem nu meteen!!!! Met deze toeter blaas je niet de vouwen uit de broek van een fietser maar blaas je hem van de fiets zo de Ganges (rivier in India ) over..

Donderdag 9-11
De grote dag, WE GAAN TROUWEN!

Na een wilde periode van aftasten, Susan was tenslotte altijd alleen geweest en wilde haar wil altijd doordrukken. Het valt niet mee om dan ineens tegengas te krijgen.
Ik denk ook niet dat ik deze reis ooit zou hebben gemaakt als ik Susan niet had leren kennen. Susan is de eerste vrouwelijke stagiëre geweest die ik in onze tv reparatie werkplaats kreeg. We kende elkaar al 11 jaar en wat begon als vriendschap is langzaam overgegaan in liefde voor elkaar. Susan en ik hebben vaak eenzelfde gedachte, alles wat ik leuk vind vind zij ook gaaf. Nu zijn we aan elkaar gewend en is de liefde zo groot geworden dat we het tijd vonden om te gaan trouwen.

Om half 10 gaven we elkaar het ja woord in het gemeentehuis te Eindhoven. Daarna gaan we met een kleine groep uit eten bij Sala Thai die speciaal voor ons overdag zijn deuren opende. We hebben besloten om dit keer niet een knalfeest te houden maar het gewoon rustig voorbij te laten gaan.

Het was een super gave dag, om half tien gaven we elkaar het ja woord en daarna een compliment voor Soetie en Sander van Sala Thai, ze hadden er een feest van gemaakt waarbij al de gasten hun vingers opaten.

Parijs, lekker met de metro getoert. het openbaar vervoer is daar super geregeld

Het alom bekende kasteel van Euro Disney, vrijdag nacht zijn er duizenden lampjes in gemaakt om hem klaar te maken voor kerst.

Onze Suite in het Sequia Logde hotel in Euro Disney. Met dank aan de directie van Euro Disney.

Onze trouwkaart, Deze keer geen megafeestmaar gewoon lekker eten bij de Thai en daarna op een kleine huwelijksreis, een oefening voor onze huwelijksreis van 5 jaar met de camper.

Het blijft lekker smullen het voorgerecht bij de Thai, ik moet er niet aan denken om straks in Thailand dit elke dag te eten.

Om 4 uur scheen de zon nog even dus vlug een paar foto's gemaakt in het park en toen de auto in naar Parijs.

De eerste nacht (donderdag) sliepen we in Parijs zelf, maar bij aankomst ging het helemaal fout. er was en parkeergarage die na een druk op de bel automatisch de deur voor ons opende. Toen we met onze bus van 2 meter hoog naar binnen reden kreeg ik al mijn twijfels. Achter ons sloot de deur weer en een meter of 30 verder ging weer een garagedeur open maar er voor hing een balk met en bordje dat de maximum hoogte 1m90 was, dus ....... we waren te hoog. Dan maar weer achteruit waarna ook deze deur sloot. We konden niet meer verder naar binnen maar ook niet meer naar buiten, geen bel geen deurknop niks!!!!

Daar stonden we, gelukkig had ik het telefoonnummer van het hotel en gelukkig sprak de man achter de receptie 4 woorden Engels dus deur open en wij weer naar buiten.
Voor de deur van het hotel was een parkeerplaats waar een bordje stond dat er verboden te parkeren was en waar gesleept werd maar volgens de man van het hotel was dit geen probleem, we zouden 's-morgens toch weer vroeg vertrekken naar Euro Disney. Eind goed al goed, het bed was hard maar na 4 uur rijden goed genoeg om lekker in slaap te vallen.

Vrijdagmorgen lekker ontbeten en op weg naar ons hotel in Euro Disney. Bij aankomst wilde we proberen om de kamer in het Disney hotel 2 dagen extra te reserveren maar dit was niet mogelijk omdat alle hotels vol zaten, 11-11 is een Franse feestdag en iedereen was vrij. Maar goed dat we vanuit Nederland het hotel in Parijs nog voor 2 extra nachten hadden gereserveerd. We kregen te horen dat onze luxe kamer gratis ge-upgrade was naar een suite. Toen we op de kamer op kwamen waren we meteen verkocht, de kamer was groter als ons appartement thuis, een zithoek, een hoek met bankstel en salontafel en een mega groot bed zelfs de tv was extra groot!

Het mooie was dat er in Lake Disney, een meer voor de deur van het hotel, 's-avonds omgetoverd zou worden tot een plaatsvoor het mega-vuurwerk. Vanuit de kamer kijken ipv in de kou een uur staan te wachten om het vuurwerk te zien.

Maar voor het zo ver was lekker de parken bezocht hheerlijk gegeten en toen het vuurwerk bekeken. Wat een pret! Zaterdagmorgen na het ontbijt nog een dagje park en heerlijk gewandeld in de zon. Natuurlijk alle attracties bekeken en in het park veel te duur gegeten, je betaald je scheel voor een kleffe hamburger, pizza of kouwe friet. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Zaterdag avond gegeten in het hotel, er was een buffet met een keur aan gerechten en dat voor 26 euro , het smaakte super en de prijs was redelijk. We werden door een Nederlands sprekend meisje naar de tafel gebracht en heel de avond verwent (met eten en drinken natuurlijk). Ze was een stagiëre die wel een hele leuke stageplaats had gevonden zo tussen Pluto en Micky. Na het eten naar het hotel in parijs terug, met pijn in ons hart namen we afscheid van Disney en het super hotel.

Na aankomst in het hotel in Parijs mochten we onze bus op de binnenplaats van het hotel zetten, zodat we 2 dagen Parijs in konden. Zondagmorgen een metro kaartje gekocht en alle leuke dingen bekeken, de Eifeltoren, Sacreceur enz enz. De Eifeltoren wat is dat ding groot en hoog, er zijn 4 pijlers en in elke pijler zit een kassa, 3 kassa's gruwelijk druk eentje niet.. hoe zou dat toch komen? Na het kopen van een kaartje bleek dat je bij deze pijler omhoog moest met de trap, 700 treden nog wel. Dus meteen aan de conditie gewerkt. hijg, stuin, puf , nog meer hijgen en puffen en helemaal kapot boven komen. Nou ja boven de eerste verdieping, en toen nog een keer het zelfde aantal treden om te eindigen half weg de toren. Maar het uitzicht was super. Je kon met de lift nog hoger maar bij de kassa stond een rij van hier tot Tokio... letterlijk Tokio allemaal Chinezen en Japanners met hun foto- en filmapparaten om hun nek.

De foto's zal ik morgen op de site zetten... en het verslag afmaken..

Wat moet er nog gebeuren aan de camper?

• airco moet op het cabinedak woren gezet (dit doen we zaterdag).

• luchthoorn aansluiten.

• hydraulische steunpoten monteren.

• Apk keuring Daf

• Helemaal naar Drachten (28-11) de generator is niet goed ingebouwd, hij loopt warm en de spanning is veel te hoog. Dit gebeurd bij de fabrikant (mastervolt) waar de Whisper is gebouwd.

• 2bsure waterzuivering nog aansluiten (is reeds gemonteerd).

• Autoradio en 400watt verstralers aansluiten.

• iets maken om de Quad en Fietsen vast te zetten in de garage van de Daf.

• en de 2 reservewielen achter op de laadklep monteren.

• 2 brandmelders op het alarm  aansluiten.

• de Lier monteren

• accu werk schakelaars monteren op de startaccu's om deze los te schakelen (om te lassen bv)

• div kleine dingen aansluiten en de mini compressor monteren en aansluiten.

Dus nog genoeg te doen. Ook moeten we nog 4 keer terug voor vaccinaties 7x moeten we er in het totaal heen en elke keer 200 euro afrekenen met zijn tweeën. Maar beter goed beschermt dan straks goed ziek.

Zaterdag 18 november 2006

Vanmorgen stond Johan om half 8 weer voor de deur, ik snel nog even alles bij elkaar geraapt wat mee moest en de auto in. Na 20 minuten rijden waren we bijna op de plaats van de bestemming toen ik zat te denken aan sleutels. Ik voelde in mijn zak en daar zat wel een heel zielig klein sleutelbosje in. Dus helemaal terug naar Eindhoven om de sleutels op te halen. Vroeger zaten alle sleutels aan een bos, maar nu kan ik de sleutels van de camper losklikken zodat niet heel de week mijn broekzak vol sleutels zit.

Maar een geluk hadden we, de eerste keer regende het nog en dat is natuurlijk niet best als het dak van de camper open moet. en na terugkomst was het droog.

Toen het mansgat waar normaal een vent met geweer kan staan gesloopt en een ring van neopreen en hout om dat gat gemonteerd om de juiste hoogte te krijgen voor de airco. Dit omdat er een soort bagagerek op het dak zit en daar moet de airco bovenuit komen. Het mansgat heeft een opstaande rand die 4 cm boven het dak uitsteekt zodat we nooit geen lekkage kunnen krijgen bij de airco. Toen snel de airco op het dak gelegd  omdat de wolken er dreigend uitzagen. Maar in plaats van regen kregen we zon.

Er moesten nog 2 10mm2 kabels van de accu naar de airco en dat moest via een kabelgoot in de deurstijl. Ik stopte een stugge kabel in dat gat en toen hij er onder uitkwam zat hij helemaal onder het vet/textiel. Dus roesten zal de DAF niet snel doen. Maar wel alles onder de plak. Toen meteen een paar extra kabels er aan geknoopt en teruggetrokken zodat er nu  buiten de + en - draad voor de airco ook nog 2 tweeling snoeren van 2,5mm2 , 1 utp-kabel, 3 video kabels en een 4 aderige kabel van boven naar onder lopen. Misschien heb ik deze kabels niet nodig maar beter ongebruikt als een kabel missen.

Onder tegen de airco de ventilatoren gemonteerd en daarna de hemel weer op zijn plaats gemaakt. Als laatste moest er de unit waar de uitstroomopeningen voor lucht inzitten worden gemonteerd en alweer een karwei plat. Vanavond gaan we een paar dvd's huren en lekker in de camper (in bed) bekijken. Thuis hebben we geen dvd speler meer want die ligt al in de opslag.

Als we thuis dvd kijken gaat dat alleen met de laptop waar aan ik een beamer heb hangen. Een beamer die we straks meenemen tijdens de reis om misschien in een warm land te gebruiken voor het geven van duiklessen. Het is een Philips Ugo, een heel klein ding met een berg licht waar je koud van wordt.

Morgen vroeg kan ik dan nog wat aan de camper doen. Maandag ga ik weer de hele dag aan de camper werken, evenals dinsdag . Ik wil de toeters monteren en een 50mm2 kabel naar de voor bumper laten lopen voor de lier. En als ik meteen een verdeel doos maak voor die 50mm2 kan ik ook de airco daar af takken.

De kabels die naar de airco en autoradio gaan. goed beschermt in de deurstijl.

In het woongedeelte zitten 2 airco's maar helaas paste deze jongens niet in de cabine dus een DA airco 9000 aangeschaft. De prijs is eigenlijk te gek voor woorden maar het is de enige die ik gevonden had en die op het dak kon worden gemonteerd. Een die op 24 volt werkt, een 230 volt airco is stukken goedkoper maar dan moet ik weer een omvormer gebruiken waardoor het rendement afneemt. Deze trekt maximaal 20 ampère bij 24 volt en neemt dus 480 watt op. Het koelvermogen is 3000 watt en als ik met een 230-24v converter zou werken en het zelfde koelvermogen zou willen hebben trok hij minstens 45 ampère. En dan zou ik weer een zwaardere dynamo moeten monteren enz enz. En zonder airco op reis zagen we niet zitten, met 40 graden wordt je zo sloom als de pest en het zou zonder zijn o de daf in elkaar te rijden.

Dinsdag ook weer terug naar de dokter of eigenlijk dokterin of dokteres............voor de 4e spuiten-sessie. Ook wil ik dinsdag nog even langs het bedrijf wat de kussens gaat maken. We hebben kussens in de zithoek maar als we er een bed van willen maken voor logees komen we delen te kort. Dus laten we nieuwe kussens maken zodat het er mooi uitziet, lekker zit en klaar is om de zithoek om te toveren tot bed.

27-11-2006
Vandaag  op weg naar drachten, morgen wordt de Mastervolt Whisper generator hersteld. Tijdens de inbouw is de generator niet goed ontlucht zodat hij warm liep en in protectie ging. De generator was gestopt met een te hoge temperatuur melding en de spanning was aan de hoge kant.
Maar alles komt goed. Ik moest dinsdag om half 10 al in drachten zijn en omdat de afstand te groot is om smorgens te vertrekken ben ik op maandag vertrokken en heb op een parkeerplaats geslapen.

Toen ik met de DAF de parkeerplaats opreed waren een paar mobiele monteurs bezig om een buitenlandse vrachtwagen te herstellen. De cabine was gekanteld en iedereen was druk bezig. Ik dus goed stom mijn auto langs die van hun geparkeerd. Ik dacht lekker even tv kijken en dan slapen, maar helaas zijn de mensen tot diep in de nacht aan het werk geweest dus van slapen kwam niet veel.

28-11-2006
Om 7 uur ging de wekker en ben ik snel uit bed gestapt om de verwarming aan te zetten. na 10 minuten was het heerlijk warm in de camper en na een ontbijt snel op pad naar Mastervolt. Om 9 uur kwam ik in de fabriek aan en werd netjes ontvangen. Meteen ging men aan de slag met de generator. De waterpomp werd geopend en door de hitte bleek de impeller gesmolten en helemaal in stukjes te zijn gebroken.

Alle slangen werden gedemonteerd en alle resten verwijderd, een nieuwe pomp gemonteerd en goed ontlucht. Na starten bleek de koeling perfect te werken. Alleen de spanning was te hoog en dat was met een andere condensator snel opgelost.

Toen de monteur bezig was heb ik nog een rondleiding gekregen in de fabriek waar de generatoren worden gemaakt. Ik moet zeggen dat de generatoren niet goedkoop zijn maar het geld meer dan waard. Ze worden niet in China maar gewoon in ons eigen kikkerlandje gemaakt en dat met de beste onderdelen. De generator is stil doordat alles met water en olie wordt gekoeld zodat er geen lucht koeling nodig is die herrie maakt .

Alle generatoren van Mastervolt worden 3 uur getest onder belasting om zeker te zijn van de kwaliteit.
Een computer meet en regeld en keurt de generator af als hij buiten bepaalde tolleranties valt.

De productie lijn van De whisper generatoren.

De monteur bezig om mijn generator in topconditie te brengen.

Een generator onder test, water voor de koeling wordt uit een grote bak gepompt en de computer zorgt voor de test en de wisselende belastingen.

Zondag nog even een nieuwe dieselsensor gemonteerd in de reservetank.
Nu kan ik op het dashboard ook de rechter tankinhoud bekijken.

Na het bezoek aan Mastervolt ben ik nog even naar de 4x4webshop in Harderwijk gereden. Ik had daar een lier en een autoradio gekocht. De autoradio wilde ik aansluiten en toen bleek het display niet te werken. Een super service gekregen, meteen werd het frontje omgeruild. Top want ze hadden hem ook voor reparatie op kunnen sturen.

Na een omweg via harderwijk ben ik naar Expeditievoertuigen gereden waar de camper nu staat om er de laatste hand te leggen. Begin maart haal ik hem weer op en zijn we klaar voor vertrek.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2006-11-08 (10516 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.