Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

23 juli 2013

camping Ekeberg Oslo. 27 graden en zonnig

We gaan vandaag iets vroeger uit de veren omdat we de mini cruise willen halen. Dit is een anderhalf uur durende tocht door het Oslo fjord met een oude, houten zeilboot.  Vandaag zijn we drie kwartier te vroeg, dus dat is wachten, maar het heerlijk hier in de haven met het zonnetje dat schijnt. Eindelijk komt de boot en mogen we instappen. Wij gaan meteen naar het topdek, want dan hebben we zicht naar alle kanten. Het is heerlijk op de boot en hij vaart op zijn gemak overal langs af en dit keer hebben we het Akerhus een keer op de foto zonder dat er een gigantisch cruiseschip voor licht van de Holland-America lijn. De boot vaart langs het opera gebouw en meert daar aan. Er stappen een hoop mensen uit en natuurlijk ook weer nieuwe mensen in. Wij blijven de volle vaartocht zitten tot we weer bij het beginpunt zijn. Twee hoog bejaarde Noorse vrouwtjes, die zich voortbewegen met krukken en bij het operahouse zijn ingestapt, weten langzaam het bovendek te bereiken. Ze genieten van het uitzicht, echter in de volgende plaats willen ze van boord en het trapje naar beneden nemen is een stuk moeilijker en enger dan omhoog. De eerste dame krijgt het wel voor elkaar, maar de tweede kan het niet alleen. Ze krijgt hulp van een medewerkster en de kapitein en dan nog duurt het zeker tien minuten voor ze beneden is en dan moet ze de kade nog op. Eindelijk zonder botbreuken wordt ze door de crew afgezet. We zijn benieuwd wat ze toch allemaal gaan doen met z'n tweetjes, waar beginnen ze toch aan.

De volgende plaats waar de boot aanmeert ligt het op de kade vol met mensen in bikini en zwembroek, die daar liggen te zonnen. Oslo heeft alles behalve een echt strand, dus doen ze dat maar op de kade. Bij de volgende halte zijn we weer terug bij het raadhuis en Akkerbrygge. Na dit leuke tochtje nemen we de tram naar het Vigelandpark en museum. Terwijl we op de tram zitten te wachten delen ze nog gratis heerlijke frisse fruityoghurts uit, dus die proeven we. Ze smaken heerlijk. Vooral die met meloen erin is lekker. Aanbeland bij het Vigelandpark, duurt het even voordat we het museum gevonden hebben. In het museum staan veel beelden, die ook in het park staan, maar ook eerder en ander werk van Vigeland. Alle beelden bestaan uit naakte mensen in de meest vreemde houdingen. Ze zijn van gips in het museum en in het park staan ze van brons en steen.

Het park is groot. Eigenlijk veel te groot voor Ad zijn voeten. Pfff wat een geslenter in de brandende zon, maar wel heel mooi. Alhoewel je soms denkt wie er in al die vreemde houdingen toch geposeerd hebben! Na het park, waar we nog gepicknickt en geluierd hebben, zoals hier iedereen doet trouwens, stappen we weer op de tram en op het eindpunt stappen we over op de metro, die echter vanaf dat moment alleen nog maar boven de grond rijdt, om naar de skischans te gaan, helemaal in het noordwesten van Oslo. De schans ligt helemaal boven op de berg aan de rand van Oslo. Het duurt voor ons een eeuwigheid voordat we er zijn en dan is het vanaf het station nog een kleine 20 minuten lopen. Het enige minpuntje is dat het stijl bergop gaat. De schans is 100 meter hoog en op die hoogte gaan we een kijkje nemen. We lopen door het museum waar we de historie van het skieën bekijken en gaan dan in de lift naar boven. Tergent langzaam gaat de lift omhoog tot we de top bereiken. Het uitzicht over Oslo is fenominaal. We hebben een 360 graden blik op Oslo en omgeving. Boven op de schans kun je, hangend aan een staalkabel, naar beneden met zestig km per uur. De kabel is 390 meter lang en als een meisje naar beneden glijdt lijkt het Susan ook heel leuk om dat te doen. Het enige wat haar tegenhoudt is de prijs van bijna honderd euro. Dus we gaan maar gewoon via de lift en door het museum terug naar beneden. Met de metro gaan we nu helemaal naar het centraal station en hoeven we niet over te stappen. Nu merken we wel dat het een metro is, want vanaf het station waar we op de heenreis zijn opgestapt, verdwijnt de metro onder de grond. In het centrum stappen wij uit en als Ad een grote M ziet krijgt hij zin in een hamburger, dus nadat we bij de supermarkt nog wat afbakbroodjes hebben gekocht, lopen we even de Mc Donalds in.

Dan is het met de bus naar huis en de bbq aan. Hollandse hamburgers en frikadellen en Noorse grillworstjes.... Lekker!!!! Susan heeft het al drie weken over een museum wat ze zeker niet wil missen en eindelijk heeft ze met behulp van het capitool boek de juiste naam: het Norsk Folke museum. Hier hebben ze een heel dorp gebouwd met 150 oude huisjes en gebouwtjes die ze vanuit heel Noorwegen verzamelt hebben. Morgenvroeg moeten we dus nog een keer op pad, maar we weten inmiddels wel de snelste manier om overal te komen, dus dat gaat helemaal goed komen. Morgen gewoon vroeg uit de veren, vuile tanks legen en alles weer inpakken en vastleggen voor vertrek. Morgen moeten gaan we dan eerst uitchecken en dan parkeren we de camper morgen op de parkeerplaats van de camping en gaan dan nog even met de bus en boot naar twee musea. Morgenavond om half 8 vertrekt de ferry naar Denemarken en daar hebben we een hut, dus kunnen we hopelijk lekker slapen aan boord.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2013-07-23 (1087 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.