Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

22 juli 2013

camping Ekeberg Oslo.

Vandaag gaan we een museum dagje maken in Oslo. Na het ontbijt, wast Susan vlug even af en  nemen we de bus naar het centrum. Te voet gaan we naar de haven. Voor de mini cruise op een houten boot zijn we net 5 minuten te laat, dus nemen we de normale ferry richting het schiereiland Bygdoy. Als de boot na een kwartiertje aankomt in Dronningen, moeten we een kleine tien minuten lopen naarhet vikkingschipmuseum. Het museum is klein, maar huisvest wel een paar mooie originele vikkingschepen. Ze zijn een stuk kleiner als we hadden verwacht: een meter of vijf breed zijn ze en ze hebben maar een meter diepgang, dus erg stabiel zullen ze niet zijn geweest. Hierna is het weer een kwartiertje lopen om bij het kontiki museum aan te komen. Hier liggen vlotten, waarmee ze de oceaan zijn overgestoken en waar de historie van het paaseiland wordt uitgelegt.

Dan nog even naar het Fram museum waar een enorme houten boot uit 1890 ligt, waar mee ze naar de Noordpool zijn gevaren. De boot is van onder tot boven en van binnen en buiten te bekijken. Als laatste museum op het schiereiland bezoeken we het maritiemmuseum en dat is niks. Gelukkig is de entree door onze Oslopas gratis. Dus lopen we zo weer buiten. We kijken of we nu de mini-cruise wel kunnen nemen, maar alweer zijn we net te laat. Dan maar de normale ferry terug naar het raadhuis. Op de kade komt de tram met nummer 12 en we willen naar het techniek museum. Een van de trams, die daar vlakbij de laatste halte heeft is nummer 12, dus we kunnen mooi meteen instappen. De rit met de tram duurt lang en gaat voor ons gevoel helemaal buiten Oslo. Vanaf de halte is het slechts vijf minuten lopen naar het techniek museum. Het is een geweldig mooi museum, waar je alles van medisch tot muziek en van transport tot energie kunt bekijken. Ook zijn er vele doe-dingen, die het een leuke middag maken. Ad en Susan zouden zich hier de gehele dag wel vermaakt hebben, dus het is maar goed dat we er pas 's middags waren, want anders hadden we zoveel andere mooie dingen gemist, die we vanochtend al gezien hebben.

Om zes uur sluit het museum en willen we via de trein terug, maar die missen we op een haar na en dus wordt het de bus terug naar het centrum, want anders moeten we een half uur wachten op de volgende trein. Gelukkig is het laatste stuk van de route van deze bus, gelijk aan de route van de bus die ons naar de camping brengt. Dus vlak voor het station stappen we uit en na vijf minuten komt bus 34. Gelukkig zijn we net op tijd overgestapt en hebben we niet gewacht tot het centraal station, want nu hadden we nog een zitplaats en dat was op het centraal station nog maar de vraag geweest. In totaal heeft het ons een uur de tijd gekost om op de camping te komen en het is laat dus rammelen we van de honger. Susan kookt weer heerlijk Thai en dan ga ik even buurten bij een grote expeditietruck die we een eind verder op de camping zien staan. Het zijn duitsers met een MAN. Het was weer gezellig om wat oude verhalen op te halen. Morgen nog een dagje Oslo en dan woensdag de boot op voor de terug naar Denemarken. Donderdag avond of vrijdag morgen zijn we dan weer thuis. Vrijdagavond lekker Sushi eten mmmmmmm

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2013-07-22 (995 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.