Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

21 juli 2013

30 graden.

We worden wakker en als we in de sluizen gaan kijken zien we de eerste boten al klaarliggen. De bootjes varen de eerste sluis in, maken zich, met lange touwen, vast aan de bovenzijde van de sluis en dan maken ze de de kraan van de sluis handmatig open. Het water spuit door de opening van de deuren en stijgt snel. Na tien minuten zijn de boten op hetzelfde niveau als de volgende sluis en gaan die deuren open. De boten zijn nu al zeker drie meter gestegen. De deuren hebben geen rubber afdichting en het is alleen hout op hout,maar het lekken is minimaal. De boten moeten door 5 sluizen om boven bij het meer aan te komen.

We eten in de camper, want om heel het zooitje, zoals de stoelen en tafel weer uit de garage te halen voor en half uur vind ik niet de moeite. Dan is het weer tijd om richting Oslo te rijden. We moeten maar 177 km en daarom stoppen we nog even bij een groot landhuis. In kongsberg, rijk geworden door de zilvermijnen, zien we een mega waterval en we stoppen op een parkeerplaats van een gesloten shoppingcenter, want het is zondag. We maken een mooie wandeling door het centrum en schieten her en der wat kiekjes, want fotogeniek is het centrum wel.

Rond twee uur rijden we Oslo binnen en de navigatie is even van het padje. In een lange tunnel zijn meerdere afslagen maar geen gps ontvangst. Een van die afslagen hadden we moeten hebben, maar dus niet genomen en als we de tunnel uitkomen rijden we de file in. Er zijn wegwerkzaamheden en elke afslag waar de navigatie in wil is afgesloten. Dan zien we de kans schoon en draaien gewoon op de drukke weg. Uiteindelijk heeft de navigatie het weer gevonden en loodst ons door smalle straatjes, steil omhoog en dan ineens, een heleboel smalle straten verder loopt de weg ineens dood met een paar grote betonblokken. Daarachter zien we wel een heleboel campers en tenten staan, dat moet de camping zijn! Dus zo dichtbij en toch zo ver weg. Ad draait met een hoop gehannes de camper in het smalle straatje met behulp van een korte inrit en na een paar keer steken rijden we weer bergafwaarts door de smalle, steile en bochtige weg. Eindelijk een heleboel bochten verder, arriveren we bij de ingang van de camping: Camping ekeberg. We kijken van bovenaf op de berg uit over heel Oslo. Drie nachten blijven we hier. We lunchen even en kopen een Oslo pas voor 72 uur. Hiermee kunnen we 72 uur lang gebruik maken van de bussen, veerboten, metro, trein en trams en hebben we gratis entree in de musea waar er hier wel veertig van zijn. Je krijgt ook nog korting op veel aktiviteiten, maar wij zien liever cultuur. We nemen bus 34 naar het centrum, waarvan de bushalte echt voor de ingang van de camping stopt: ideaal!!!!

In het centrum aanbeland, stappen we net voor het eindstation uit, in een een-richtingsweg, dus Susan wil nog wel even uitgezocht hebben, voordat we het centrum gaan bekijken, waar we dan op moeten stappen voor de terugweg. Binnen een paar minuten hebben we het centraal station gevonden en vandaaruit lopen we door het Karl Johans Gata richting het paleis. Het is een mooie winkelstraat, maar aangezien het zondag is, zijn de meeste winkels gesloten. Wel zijn er veel straatartiesten: muzikanten, portrettekenaars, een graffiti-kunstenaar, rommelverkopers en een hoop bedelaars. Het is prachtig hier in Oslo in het centrum. Er hangt een hele gezellige en gemoedelijke sfeer en het is er behoorlijk druk met mensen die genieten van hun vrije zondag. Bij het paleis aangekomen is de voorkant helemaal afgesloten vanwege renovatie van de weg. Jammer, maar we lopen er toch heen en we mogen ook binnen in het park van het paleis. Heel relaxed en overal genieten de mensen van het park en de rust. Er liggen er ook een heleboel in het gras te zonnen in bikini en zelfs met korte broek en BH en dat in de tuinen van het paleis! Schijnbaar mag dat hier zomaar.

Na het paleis wandelen we richting het Oslo-fjord. Voordat we in de haven aankomen, komen we nog langs het Oslo concertgebouw en het Stenersen museum ( voor moderne kunst), dat is nu gesloten, want we het is al vier uur geweest. Aan de haven ligt het Oslo raadhuis en ook het Akershus fort en kasteel met daarin musea. We wandelen even door de haven, met een paar mooie houten boten en ook een groot cruiseschip van de holland-amerika lijn. Daarna gaan we het Akershus fort bekijken. Tot negen uur zijn de poorten open, maar de musea zijn al dicht. Er lopen nog een stel bewakers in mooie uniformen rond en ze zijn op weg naar een officieel gebeuren met de noorse vlag strijken en opnieuw hijsen. We waren te laat om te zien wat het precies inhield, maar Susan was nog wel net op tijd om te zien dat ze een paar toeristen   flink lieten verschieten, door net op het moment dat ze vlak voor hen waren te schreeuwen en in het gareel te schieten. De bewakers mogen eigenlijk niet lachen, maar er stond op het moment dat de jongens zich een ongeluk schrokken toch echt wel een flinke grijns op hun gezicht. Dit deden ze meerdere malen, want we konden ze niet bijhouden, maar we hoorden ze nog wel een aantal keren schreeuwen en een hoop gelach van een aantal toeristen. Na het bezoek aan het Akershus besloten we om terug te gaan. Het was nog even een wandeling naar het centraal station, waar Ad de Mc Donalds ontdekte en het niet kon laten om daar een hamburger te scoren. Marcel en Bianca gingen voor een Mc flurry. Het was een klein kwartiertje wachten op de bus en na nog eens een klein kwartiertje waren we al weer op de camping.

Susan begon meteen met eten koken, Bianca ging weer kleding wassen, de afwas van vanmiddag doen en fijn even douchen. De heren zaten gezellig te kletsen met elkaar en met de buren. Een uur later konden we lekker eten. Zuurkool  met gebakken aardappelen, uitgebakken spekjes en noorse grillworst. Ad had liever een pizza, dus deze even voor hem in de oven gedaan. Na het eten ging Susan lekker even onder de douche en deden Bianca en Marcel de afwas. Rond half twaalf gingen we moe, maar voldaan naar bed. Echter goed en wel lagen we in bed, begint het te waaien en de luifel stond nog uit en maakte dus een flink kabaal. De heren toch maar weer uit bed, aankleden en de luifel nog even indraaien. Nu kunnen we dan toch echt slapen.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2013-07-22 (971 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.