Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

12 juli 2013

1100 meter hoogte, wildcamperen noord  62,25'57" oost 7,39'27"

Om acht uur loopt de wekker af. Vandaag gaan we weer vertrekken richting het westen: op naar de fjorden!  Als eerste de broodjes in de oven en de waterkoker aan. Nu hebben we nog stroom, dus de broodjes voor vanmiddag ook alvast bakken en extra theewater aan en alvast in de thermoskan voor vanmiddag. Op ons gemak ontbijten, dan doet Bianca de afwas, Marcel en Ad ruimen de garage weer in en Susan legt binnen alles terug op zijn plaats en zorgt dat het vast ligt. Ondertussen dat Susan voor een laatste keer in het sanitair gebouw nog even van de toilet gebruik maakt en haar tanden nog poetst aan de wasbak, rijdt Ad naar de vuilwater dump om het vuile water te lozen, leegt de wc cassette in de chemisch toilet en daarna nog even schoon water tanken, we hadden nog twintig liter over, maar als we weer wild gaan kamperen, komen we niet toe met zo'n klein beetje water, want we moeten ook kunnen drinken en de afwas kunnen doen.

We rijden het nationaal park Jotunheimen uit en volgen wegnummer 15 richting Lom. In Lom stoppen we bij een supermarkt om broodjes in te slaan en wat vlees voor op de bbq. Een eindje verder ligt een Stavkerk. Er is net een begrafenis geweest en ze zijn het graf nog aan het dichtmaken, dus de kerk is dicht voor toeristen. Na een half uur volgen we de 15 verder richting Geiranger wat aan wegnummer 63 ligt. Weg 63 wordt de gouden route van Noorwegen genoemd. Het moet de mooiste weg van Noorwegen zijn, dus we laten ons verrassen. Tegen half twee krijgen we honger en stoppen bij een stuwdam voor een soepje  met broodje en kruidenboter en Ad en Susan eten hun Sushi. De Sushi kochten we in de supermarkt en raar maar waar, het was ongeveer net zo duur als in Nederland. Maar dat was ook het enige in de supermarkt wat normaal geprijst was. Echt alle prijzen zijn de nederlandse prijs maal drie.

Na de lunch zien we een ontzettend mooie en wilde beek, met wat watervallen erin. Even stoppen natuurlijk en wat mooie foto's maken. Als we wegnummer 63 even later oprijden, is het al meteen prachtig, met een meer en de bergen eromheen nog helemaal besneeuwd of aan de zonkant vol rotsen. We genieten enorm van het moois om ons heen. Op een gegeven moment gaan we steil naar beneden  en zien we in het dal Geiranger, wat aan het einde van het fjord liggen. Het uitzicht is prachtig en we stoppen meerdere keren om te filmen en foto's te maken.  Hoe het uitziet is gewoon niet te omschrijven, maar dat dit de mooiste route van Noorwegen is, geloven we achter elkaar.

Nadat we in het dal in Geiganger aan het meer uit zijn gekomen gaat het aan de andere kant van het meer weer steil omhoog. Zoveel als we eerst gedaald zijn, zoveel mogen we nu ook weer omhoog. We rijden nog een twintig kilometer verder en komen dan aan in Eidsdal, waar we slechts vijf minuten hoeven te wachten, voordat we de pont opgaan om het fjord over te steken. Tien minuten later meren we al aan in Linge vanaf waar we de weg 63 kunnen vervolgen. Nu starten we aan het noordelijke gedeelte van de 63, wat hier het trollenpad genoemd wordt (Trollstigveien). Deze route is 's winters afgesloten, dus er staat ons nog wat te wachten. Het is echt genieten om de camper over de smalle stijle bergweggetjes te sturen.  We tanken de auto nog even vol in het eerst volgende plaatsje en rijden dan de bergen weer in. De zon zit jammer genoeg al achter de bergen, dus mooie foto's maken valt niet mee. Op een gegeven moment zijn we op het hoogste punt en er is een mooie plaats om te staan. We stappen uit om van het uitzicht te genieten en we krijgen meteen bezoek van een stel schapen, die Bianca brood geeft, dus vervolgens komen we niet meer van de schapen af. De schapen zijn een soort verkeersregelaars. Ze gaan midden op straat liggen en zijn daar met geen toeter weg te krijgen. Al snel ontstaat een lange file. als het begint te regenen gaan de schapen weg en lost de file op.

Vanavond wordt het weer Thais: varkensvlees met knoflook en peper, garnalen in groene curry en roergebakken groente in pittige saus. Bianca snijdt de groenten en het vlees en Susan bakt alles. Het ruikt weer heerlijk in de camper. Iedereen is moe en we gaan vroeg de koffer in. Dit is ook de eerste dag dat we geen  internet en zelfs geen telefoon ontvangst hebben.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2013-07-13 (949 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.