Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

9 juli 2013

Overnacht op de berg vlakbij het hotel Tronvanger bij Alvdal.

We hebben de klok rondgeslapen en worden pas om 10 uur wakker. Het weer is minder, de lucht is grijs en als we na het ontbijt aan de tocht naar de top van de berg, Tronfjellet, willen beginnen komt de regen met bakken uit de hemel, dus nog maar even een boekje lezen en tegen een uur wordt het droog en lichter.

Als we buiten staan om de bergschoenen aan te trekken, staan er ineens een paar schapen naar ons te kijken en als Marcel voorover gebogen staat om zijn veters te strikken, met zijn kont naar het grootste schaap gericht, komt het beest ineens met volle vaart op hem af gerend. Susan ziet alles gebeuren en roept naar Marcel, die rechtop gaat staan en zich omdraaid. Het schaap stopt meteen en loopt om Marcel heen terwijl hij Marcel aan blijft kijken, zijn prooi was toch iets te groot voor hem. Om kwart over een beginnen we aan onze tocht. Het eerste stuk is nog over een grindweg, waar ook auto's overheen rijden, maar dan wordt het meer en meer een overlevingstocht met rotsen en beekjes en het zoeken naar de juiste weg, omdat er hier geen markering is. Halfweg zien we in de verte de regen naar beneden komen en ja hoor, de bui  komt onze kant op. Bij de eerste druppels trekken Ad en Susan onze poncho's aan en Marcel zijn regenjas. Bianca heeft de hele tijd al een windstopper aan, dus die vindt het prima zo. Voordeel van een poncho is dat het ook over je broek gaat en je lekker droog blijft, het nadeel is dat je je voeten niet meer kunt zien en dus op goed geluk je voeten neer moet zetten.

Rond vier uur stoppen we bij een verlaten hutje. We gaan erachter zitten, beschut tegen de gure en koude wind en eten onze broodjes en rusten wat uit. We zijn nu al  700 meter gestegen en toch lopen er nog schapen rond.

Als we weer op pad gaan is de weg omhoog zwaar, alleen stenen en rotsen. Als we de top bereiken, op 1668 meter, zien we aan alle kanten de dalen en dat maakt veel goed. Er is een observatorium op de top en verder niks speciaals.
Rond half vijf beginnen we weer aan de tocht terug. We besluiten een stuk over een grindweg te lopen om een makkelijkere route te krijgen als de heenweg. De rotsen vonden de meesten namelijk niet zo'n succes. Het uitzicht is echt top, een dal met een mooie regenboog zorgt ervoor dat we de fototoestellen weer uit de rugzakken halen. We gaan dwars over de helling en lopen over een soort mos, we zakken bij elke stap 15 tot 50cm in de zachte grond, en iedereen verzwikt zijn enkels  meerdere malen, omdat je soms ineens in een gat stapt of juist op een steen.  De andere route blijkt langer, maar we hebben lol en de zon is weer gaan schijnen. Aan  het einde van de tocht komen we door een bos, waar we gisteren opgevreten werden door de muggen en waar nu geen mug te bekennen is, dat is het voordeel van regenachtig weer.

Om half zeven zijn we weer bij de camper. Allemaal de schoenen uit en slippers aan en relaxen. Susan bakt aardappels en hamburgers en met een salade van sla en tomaten is de maaltijd  compleet. Na de afwas, doet iedereen zijn ding. Boekje lezen, whatsappen en verslag schrijven. Vanavond koelt het enorm af, dus wil iedereen om tien uur al onder het lekker warme dekbed liggen.

Morgen rijden we weer verder naar de volgende plaats.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2013-07-09 (1050 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.