Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

8 juli 2013

21 graden en droog
overnacht lat 62.139248 lon 10.666343 googlemaps coordinaten

De wekker van Susan loopt om 7.00u af, want we hebben vandaag een drukke dag. Vlug aankleden, de broodjes in de oven en de waterkoker aan. Dan gaat Susan naar het sanitair gebouw. Ondertussen komt langzaam de rest uit bed en gaat zich wassen. Susan maakt het ontbijt klaar, legt achter het bed goed en als Marcel terug is ruimt hij samen met Ad het voorste bed af en gaat alles weer van voren naar achter op het bed en kan er aan de voorkant weer een zitje gemaakt worden.

Lekker op ons gemak ontbijten en na het ontbijt ruimen de heren de garage in en Susan zorgt dat binnen alles opgeruimd is en gaat samen met Bianca de afwas doen. Als alles weer op zijn plaats en vergrendeld ligt, vertrekken we tegen negen uur van de camping. We zijn nog maar net vertrokken en we zien een hele kudde rendieren op en langs de weg staan, hebben de mensen op de camping dus toch niet gelogen dat de rendieren vlakbij de camping verblijven en 's avonds ook over de camping heen wandelen.

Bij Isterfossen gaan we met een brug over de Fremund, een heel groot meer, waar we niet ver vandaan op de camping stonden. Meteen erachter was een parkeerplaats, dus even genoten van het uitzicht en wat mooie kiekjes geschoten.

We rijden verder noordwaarts en rond elf uur arriveren we in Roros. We tanken eerst de auto vol, want we komen nauwelijks benzinepompen tegen en vervolgens rijden we de oude mijnstad in en parkeren we bij het station. We lopen langs het toeristenbureau naar het centrum van de stad. De stad is een UNESCO werelderfgoed en verkeerd nog in dezelfde staat als het in 1644 is opgebouwd. Het stadje ligt op 600m boven de zeespiegel. Er werd vroeger koper gewonnen  in de mijn. De kerk is het enige stenen bouwwerk in het oude stadje en stamt uit 1780. We hebben zo'n anderhalf uur door het mooie stadje gewandeld en ontzettend veel foto's geknipt. We hebben ook de prijzen gekeken van kleding, maar shoppen is hier echt geen optie. Zelfs afgeprijsde artikelen zijn nog steeds duurder vergeleken met Nederland. Na Roros rijden we naar alvdal en stoppen onderweg langs de weg om wa frikandellen te bbqen. Bianca houd van  heikneuteren en gaat in de bossen om wat vocht af te laten. als ze terug in de camper is heeft ze ineens overal muggenbulten. daarom houden Susan en ik het maar bij onze eigen mugvrije wc.

Rond half drie rijden we weer verder. Anderhalf uur later komen we aan bij het toeristen informatie centrum van Alvdal en we krijgen de tip om naar het verlaten ski resort, Tronsvangen, te rijden. De weg gaat stijl omhoog over een onverharde weg en ik sta er versteld van hoe gemakkelijk de camper als een berggeit de berg op vliegt. We vinden een redelijk vlak stuk even voorbij het hotel en na wat gedraai vinden we daar een goede overnachtingsplaats.

We gaan even op verkenningstocht. We doen wel eerst allemaal onze bergschoenen aan en wandelen richting de top Tronsfjellet. Het is al kwart voor vijf als we starten met wandelen en na een klein uurtje draaien we toch maar om, vooral omdat er wat grijze wolken onze kant op komen. Het uitzicht is super en als het weer het toelaat morgen, dan wandelen we naar de top, want dat schijnt een super mooi uitzicht te bieden.
Bianca ontdekt dat we buren hebben. Er staan hier meerdere woningen, maar die zijn verlaten. Deze buren zijn wel thuis en de regel in Noorwegen is, dat als je wild gaat parkeren dat je alle buren in de straal van 150m om toestemming vraagt. Het zijn vriendelijke mensen en het is geen probleem als we voor een paar nachten willen blijven staan. Er lopen wat schapen vrij rond, ze komen ons tegemoet, maar houden een paar meter afstand.

Susan kookt weer een heerlijke maaltijd. Vanavond is het fettuccini met een salade en als toetje een nectarine. Bianca en Susan doen de afwas en Susan ruimt alles weer netjes op en zorgt dat alle drinkflesjes gevuld zijn met drinkwater, zodat we morgen voldoende water hebben voor de wandeltocht.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2013-07-08 (1060 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.