Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

8 t/m 14 januari 2009

Donderdag 8 januari 2009: 30 graden overdag en 22 in de nacht.
Overnachting in Bangkok bij Charles, de importeur van Polaris ATV´s (Quad). GPS (dd mm,mmm) N 13 39,883 en E 100 34,966.

Het is laat geworden gisteren, omdat ik een hele berg mails te beantwoorden had en ook nog op internet heb zitten bladeren om te kijken welke compacte fotocamera de beste is die ik kan kopen. Dus zijn we pas om 10 uur klaar om te vertrekken naar het centrum van Bangkok. We gaan met de Quad dwars door de drukke straten van Bangkok tot de Tesco Supermarkt. We parkeren daar de Quad en stappen op de SkyTrain die ons in een kwartier naar Siam brengt, een station midden in het hartje van de grote stad. We stappen uit en gaan in het Paragon winkelcentrum eerst even rondkijken, maar vinden niet wat we zoeken. Wel vinden we een Japanse hamburger tent, die heerlijke iets wat aparte hamburgers serveren.

Vrijdag 9 januari 2009: 30 graden overdag en 22 in de nacht.

Susan gaat eerder uit bed en vergeet dat ik jarig ben. Sterker nog ik had ook totaal geen idee dat het al de 9e was. Voor ons is elke dag dezelfde. Geen verschil tussen maandag of zondag en dus vergeet je de datum en je verjaardag. Maar rond 10 uur komt ze, na tien maal sorry sorry sorry gezegd te hebben, me feliciteren. Ach waarom sorry ik zelf wist het niet eens. We slapen tot 11.00u uit en gaan dan, na een ontbijtje, met de Quad richting het centrum. We parkeren de truck weer bij de Tesco supermarkt en gaan met de Skytrain verder naar het centrum. We gaan weer een lekker Japans hamburgertje eten en lopen dan naar Pantip Plaza. We nemen dit keer een afkorting en die gaat over een bouwterrein en na nog een keer de weg gevraagd te hebben komen we na tien minuten al aan bij het Computer winkelparadijs. We kopen wat spelletjes voor de Nintendo WII en omdat de verkopers van illegale software voorzichtiger worden gaat het telkens weer anders. Nu zoek je de spelen uit, je betaalt en moet dan na 20 minuten terugkomen. Dus we gaan maar even op alle verdiepingen kijken of er nog wat leuks te vinden is. We vinden een hoop leuke snuisterijen, maar houden ons in en brassen geen geld meer op. Ruim anderhalf uur later lopen we terug naar de software kraam en halen onze cd´s op. Hierna lopen we naar de buren, waar alles op het gebied van kleding is te vinden. Duizenden winkeltjes in een groot warenhuis die alles aanbieden voor super lage prijzen. Na een half uurtje beginnen mijn voeten zeer te doen en gaan we terug naar het station. We nemen weer de afkorting en krijgen een lift van een golfkarretje wat tussen de winkelcentra rijdt.

Als we dwars door het Paragon winkelcentrum richting het station lopen, zien we een snoep winkel waar je zelf mag scheppen. Ze hebben verschillende soorten drop!!!!! We scheppen maar raak en moeten 6 euro afrekenen voor een schamel beetje, maar ach je bent maar één keer per jaar jarig. De drop smaakt niet verkeerd, de dropveters smaken zelfs echt hetzelfde, maar aan de Nederlandse Klene muntdrop valt toch echt niet te tippen.

Hierna is het weer een goed kwartier met de trein en dan nog een half uurtje met de Quad om terug bij de truck te komen. Charles staat met een klant buiten en vraagt me of we zin hebben om met een boot over de Chao Praya rivier te varen. Dat lijkt ons wel leuk en we spreken af om 19.00u in het kantoor van hem. We rijden om 19.30u uur met 2 auto´s, hij en zijn vrouw en 5 man personeel naar de haven, waar hij een klein maar snel bootje heeft liggen.

Het is een soort sloep van de kustwacht en het ding heeft een 260pk sterke diesel motor aan boord. We stappen in en met hoge snelheid vliegen we over het water. Alles is mooi verlicht en we maken een hele berg foto´s. Al snel begint de camera kuren te vertonen. Hij zegt dat hij flits, maar doet dat niet, of hij flitst en alles is overbelicht. Of alles is rood. Kortom het ding moet morgen terug gebracht worden. Na een kanaal toer langs het paleis, vele tempels en mooi verlichte hotels meren we aan bij een restaurant.

Ik vertel Charles dat we graag gaan eten, maar wij wel willen betalen. We zijn met 9 man en we willen die allemaal uitnodigen. Hij wil daar niets van weten en ik wil niet op andere mensen zijn kosten leven. Maar we moeten dit dan maar op een andere manier goedmaken. Wij laten hen bestellen en de tafel staat al snel vol met de lekkerste gerechten. We zitten tot half 12 gezellig te praten onder het genot van een heerlijke maaltijd. Dan is het tijd om terug naar de camper te gaan. Helaas is het een getijde rivier en is het eb geworden. Resultaat…. De boot zit muurvast in de modder. Met man en macht wordt geprobeerd om hem los te krijgen, maar helaas niks helpt. Het water is in een paar uur tijd 1 meter gezakt en dat is noodlottig voor de boot. Als niks helpt springt Charles als eerste het water in en tot zijn middel verdwijnt hij in het koude water. Na veel trekken en duwen komt er beweging in de boot en drijft de achterkant richting het diepere water. Iedereen stapt in, of meer klimt in de boot via een stapel banden en dan zitten we aan de voorkant weer vast. Een personeelslid van Charles trekt zijn schoenen uit en gaat ook te water om met veel duwen en trekken de boot los te krijgen. Met behulp daarvan en van de motor komt er heel langzaam beweging in de boot en kunnen we terugvaren naar de haven. Als we daar aangemeerd zijn en weer allemaal op de kade staan nemen Charles en zijn vrouw afscheid van ons en rijdt de rest in onze pickup mee terug naar de truck. We zijn met teveel mensen en de jongen die tot zijn oksels ik het water heeft gestaan moet achter in de bak van de pickup. Hij is drijfnat en ik stap uit om met hem te ruilen. Maar de jongen overtuigen gaat niet, hij wil niet in de auto maar alleen achterin. Het is een kleine 45 minuten rijden over de snelweg en met een snelheid van 120 km/uur zal de jongen het echt koud gaan krijgen. In de auto is het even paniek, want geen van allen weten ze hoe ze terug moeten komen bij het bedrijf. Gelukkig zijn er in Bangkok heel herkenbare bruggen en al snel hebben ze toch de goede weg gevonden. Tegen 01.00u zijn we terug bij de truck. We nemen afscheid en bedanken iedereen voor de gezellige avond en deze mooie verjaardag zal ik nooit meer vergeten.

Zaterdag 10 januari 2009: 30 graden overdag en 22 in de nacht.

De nieuwe fotocamera was niet goed en gelukkig hebben we dat gisteravond gemerkt. We zitten nog in Bangkok dus gaan we vandaag naar de winkel terug. We gaan met de taxi, want de Quad ligt helemaal uit elkaar. De taxi kost 1,7 euro voor 6 km en daarvoor kun je niet gaan lopen. We worden netjes gedropt bij de Tesco waar het station, On Nut, van de skytrain is. Even een paar trappen op, kaartje kopen en als we boven komen blijkt half Bangkok met de trein mee te willen. Een kwartiertje rijden, en 9 stations verder, stappen we uit bij Siam Station. We lopen direct naar Pantip Plaza. Als we in de shop aankomen is het natuurlijk als eerste een welles nietes spelletje. De instellingen heb ik verkeerd staan. Nou nee, want als ik de flitser op altijd aan instel, doet hij het niet. Oh ja, dan halen we de batterij er even uit en. Had ik al gedaan maar goed laat ze het maar proberen. Dan gaan ze over op plan B, er is water in de camera gekomen. Niet dat er iets te zien is en het is geen regentijd. Als ze echt geen kant meer uitkunnen, wordt hij omgeruild. Even zoeken of we nog een tweedehandse hebben liggen. Ja daag dat werkt bij mij niet. Scherm vol vingers, de tijd en datum is al ingesteld, en dat is bij een nieuwe niet, en hij staat op de Franse taal. Dan moeten we meelopen naar een andere zaak en krijgen we een nieuwe. Die muts gaat weer heel de camera controleren, maar helaas er zitten geen krassen en vlekken op, dus uiteindelijk krijg ik toch de nieuwe mee. Na een controle van mijn kant nemen we afscheid en gaan we heel de weg weer terug naar het station. We stoppen nog om Italiaans te eten. Ik een lasagne en Susan een salade, en dan kopen we weer een kaartje naar het andere eindpunt van de lijn. We gaan een grote zondagmarkt bekijken, die ook zaterdag open is. Als we aankomen is het schuifelen. Eerst door een park heen en dan met 10 mensen per vierkante meter tegen elkaar aan rijen. Nee, dit is niet ons ding, wel een hele leuke en gigantisch grote markt, maar we besluiten terug naar de truck te gaan.

Als we bij de trein arriveren wil hij net wegrijden en we zetten een sprintje in. Ik ga de eerste deur naar binnen en Susan de 3e. Als we binnen in de trein zijn zien we elkaar, dus we weten dat we samen in dezelfde trein zitten. Nu moeten we 18 stations voorbij rijden en uitstappen in On Nut, het laatste station van deze lijn. Als we na een half uur stoppen en ik uitstap wacht ik op Susan, maar die is nergens te vinden. Zelfs als iedereen de trein verlaten heeft is er geen spoor van haar te bekennen. Ik loop als laatste het perron af en wacht maar even af. Na 5 minuten komt ze dan de trap af. Ons navigatie wonder dacht dat ze half weg over moest stappen en heeft in Siam station de trein verlaten. Toen ze merkte dat dat niet de bedoeling was, is ze snel weer ingestapt in de volgende trein en nu arriveert ze dus 5 minuten later.

We lopen nog even de Tesco binnen en kopen een veger en blik, de oude heb ik gesloopt door er rommel onder de auto mee af te vegen, en dus moest er een nieuwe komen. Daarna stappen we weer in een taxi en laten ons naar huis brengen. Het is een kwartiertje rijden en weer betalen we minder dan 2 euro. Eenmaal thuis praten we nog even met Charles en gaan dan in ons bed nog een filmpje kijken. Morgen moeten we vroeg op, want de monteurs komen de motor en eigenlijk heel de onderkant schoonmaken met motor reiniger en een hoogdruk reiniger.

Zondag 11 januari 2009: 30 graden overdag en 22 in de nacht.

Om 8 uur ben ik buiten de truck, maar natuurlijk geen monteurs. Afspraken maken met de meeste Thai is altijd plus en min een uur. Om 9 uur komt de monteur binnen gereden en we gaan meteen aan de slag. Ik trek mijn overall aan en als eerste gaan we de truck helemaal schoonmaken met de hoogdruk reiniger. Er komt wel 30 kg zand onder de auto vandaan en als dat netjes is verwijderd wordt alles vet en smeer vrijgemaakt met de ontvetter. We passen op dat we niet al het vet tussen de verkeerde plekken uit blazen en na een paar uren is de motor weer als nieuw. Ik heb al jaren een kleine olie lek en nu is de tijd om daar eens een einde aan te maken. Na het reinigen gaan we de truck doorsmeren en de monteur doet het werk, maar ik moet hem vertellen welke plekken door te smeren. Dit is een karwei van niks en al snel is dat ook gebeurd. Dan moet al de olie worden nagekeken in de differentieels en de 2 versnellingsbakken. Uit de bakken laten we 250ml olie lopen om er een speciale toevoeging bij te gooien die beter smeert. In de motor was het een enorm verschil en dus kan het in de bak ook geen kwaad. Rond de middag gaat Susan eten halen voor iedereen en nadat we dit op hebben, rijden we de truck terug op zijn plaats. Ik zie niks meer lekken, maar zie wel dat de carterpan pakking niet helemaal dicht is. Ik heb geen zin om dat ding er onderuit te halen en door wat vloeibare pakking tegen de carterpan te smeren is het probleem ook over.

Dan controleren we nog even alle schroeven en zie ik dat de schroeven van de hoofdaandrijfas los zitten. Die is er in Turkije onderuit geweest en dus niet goed aangedraaid. Dus alle schroeven eruit en Loctite erop, de blauwe versie want die is tenminste nog los te krijgen. Dan betaal ik de jongens en is het tijd voor een douche. Na de douche bakt Susan lekker friet met kroketten en dan de verslagen maken van de laatste dagen.

Maandag 12 januari 2009: 24 graden overdag en 19 in de nacht.
Overnachting in Bangkok bij Charles, de importeur van Polaris ATV´s (Quad). GPS (dd mm,mmm) N  13 39,883 en E 100 34,966.

Vandaag rijden we na het ontbijt naar het centrum van Bangkok. We willen gaan kijken waar de Ambassade van Laos is, zodat we morgenvroeg daarheen kunnen rijden. Het is 16 km en daarover doen we ruim 2 en half uur. Als we de files beu zijn rijden we de express highway op, een tolweg die verboden is voor motoren. Maar met 4 wielen zijn we een auto, volgens de Thaise wet en we gaan het gewoon proberen. Helaas gaat dat niet door, we worden tegengehouden en na een discussie moeten we terug. Ik probeer het nog met, terugrijden is te gevaarkijk, maar ze bellen een takelwagen die voor ons tegen het verkeer in ons naar de afrit brengt.  Ik zie de bui alweer hangen, maar we hoeven niet te betalen voor deze service. Als we eindelijk bij de ambassade arriveren klopt inderdaad de gps locatie. Morgen is het nog drukker en zullen we er lang over doen om hier weer aan te komen, dus dat betekent vroeg vertrekken. We rijden verder naar Siam Paragon, een super de luxe winkelcentrum waar je heerlijk kunt eten. We eten weer Italiaans, maar dit keer bij een ander restaurant.  Er is hier een super de luxe supermarkt en daar lopen we even naar binnen. Helaas geen drop, maar wel chocolade en  die kopen we een paar repen. Buiten komen we langs de snoepkraam waar ze wel drop hebben en we laden 2 zakjes vol met dat lekkers.

Dan is het al weer donker en tijd om naar huis te gaan. Het is 17 kilometer, maar door het doolhof van eenrichtingsstraten en overal files, staan we meer stil dan dat we rijden. Half weg moeten we door een weg die van 19.00u tot 05.00u afgesloten is. Het is 2 minuten over 7 en we worden teruggestuurd. De navigatie zucht en weet het ook niet meer. We moeten de rivier over en het is 10 km naar de eerste brug. Tenminste dat lijkt zo. We rijden een sloppenwijk in waar het een drukte van jewelste is. Vele kraampjes en stalletjes verkopen hun etenswaar en tot overmaat van ramp loopt ook de weg nog dood. Maar dan ineens ziet de GPS het licht! We vinden een andere weg en rijden totaal maar 1 km extra. 2 uur later rijden we het terrein van Charles op en we zijn blij dat we thuis zijn. Weinig kilometers vandaag, maar wel ontzettend lang gereden en veel van Bangkok gezien.

We gaan binnen nog even bij Charles kijken en dan maak ik snel even het verslag en duiken we in ons bed om een dvd te kijken.

Dinsdag 13 januari 2009: 28 graden overdag en 19 in de nacht.

Al om 8 uur zitten we op de Quad om naar de ambassade van Laos te rijden, voor het aanvragen van een visum. Het is 17 km, maar daar rijden we ander half uur op. File, file en nog meer files zo ver je kunt kijken. Na elke bocht staat het nog vaster. Als we er arriveren gaat het snel, wij als buitenlanders worden meteen naar binnen geloodst en worden snel geholpen. Normaal moeten we morgen terugkomen om de papieren op te halen, maar als we 4 euro p.p. extra betalen kan het binnen 1 uur klaar zijn. Om morgen niet nog een keer door het belachelijke verkeer te rijden vinden we het de 8 euro wel waard. We gaan buiten wat eten bij een kleine markt en als we terugkomen na 50 minuten zijn de visa al klaar. Van hier uit rijden we naar het Koninklijke paleis om wat foto´s te maken.

Alles is nieuw geschilderd en ziet er weer super mooi uit. Ik ben hier al 4 keer geweest, maar het blijft boeien. Hierna lopen we naar een markt en genieten we even van het uitzicht. Er zijn hier gewone taxi´s, traag maar koel. TukTuk´s, sneller omdat ze soms de file voorbij kunnen rijden. Helaas wordt je vergast door de uitlaatgassen van het verkeer. Brommer taxi´s, gewoon achter op een brommer stappen en snel om alle auto´s heen vliegen. En als laatste de boot Taxi´s, die varen heel de dag over de Chao Praya, de grote rivier die dwars door Bangkok loopt. Deze laatste kosten bijna niets en je komt snel zonder vergast te worden van plaatst naar plaats. Je kijkt je ogen uit hier. Dan vinden we het genoeg en rijden terug naar de truck.

Het is 20km rijden en met het verkeer hier doen we er anderhalf uur over. Als we terug bij onze truck komen laat ik de monteurs hier 4 nieuwe banden onder de Quad zetten. We hebben reserve bij ons en de voorbanden zijn versleten. Ze zouden 10.000 km mee moeten gaan maar na 3000 km zijn ze al weg. Ze zijn schuin afgesleten en daardoor hebben we een trilling in de Quad. Als we toch moeten wachten op het monteren van de banden heeft  Charles een vraag, hij heeft ooit een oude generator gekocht en vraagt of ik uit kan zoeken hoe hij aangesloten moet worden. Het is een 4kw benzine apparaat, maar is nog in goede staat. Ik sluit de kabel aan op een zekering kast en als we hem testen werkt hij perfect. Hij mist een uitlaat maar verder is hij perfect. Na het vervangen van de banden rijdt hij weer als een tierelier, het blijft een herrie maker maar dat deed hij al vanaf dag een. We rijden naar de markt die maar 1 km verder ligt om hem te testen en om eten te halen. Een van de jongens van Polaris rijdt, met een Quad van hun, voor ons uit om ons de weg te wijzen. We kopen 3 verschillende bijgerechten vlees en rijst en zijn 2 euro kwijt. Dat is nog eens lekker goedkoop eten. Voor dat geld kan je zelfs hier niet eens zelf koken. Daarna gaan we naar de truck en eten ons eten onder het genot van een film. Omdat we het gehaald hebben op de lokale markt wil dat dus zeggen `Phet maak´, of wel enorm pittig. We zijn ondertussen wel wat gewend, maar mijn lippen blijven uren nabranden. Ik maak daarna nog even mijn verslag en ga dan slapen.

Woensdag 14 januari 2009: 26 graden overdag en 19 in de nacht.

Alweer zijn we vroeg op, want we gaan vandaag naar de Chinese ambassade. We rijden met de Quad naar On Nut station en parkeren weer bij de Tesco Lotus supermarkt. Van daaruit nemen we de skytrain die ons 5 haltes verder brengt. Dan moeten we overstappen in de MRT, de ondergrondse, die ons bijna bij de ambassade brengt. Het is super druk en als we binnenkomen krijgen we twee visa aanvraag formulieren. We vullen ze netjes in en dan trekken we een nummertje. Het duurt ongeveer 1 minuut alvorens we aan de beurt zijn. We hebben een brief van het Chinese reisbureau waar onze route op staat en daarmee is alles snel geregeld. We moeten maandag terugkomen en als het goed is hebben we dan de visa. Het is het duurste visum tot nu toe. 48 euro meten we maandag betalen voor 3 maanden. Dan nemen we de MRT en daarna de skytrain naar Siam Station. We moeten inkt patronen hebben voor onze HP 460 reiziger printer. Helaas hebben ze die hier nergens en we vermoeden dat ze hier andere nummers hebben. De printer is onbekend en uiteindelijk vinden we dezelfde printer, die hier 470 heet. Helaas heeft die iets kleinere inktpatronen en hebben we pech.

We eten een kleinigheidje en rijden dan terug naar de Tesco Lotus om vandaar naar huis te rijden met de Quad. Eenmaal thuis kruip ik achter de pc en ga naar HP. Ik kies voor chatten met de helpdesk medewerker en krijg dan te horen dat de printer regio gebonden is. Je kunt dus de inktpatronen van hier niet gebruiken. Lekker voor een reiziger printer. Die zou speciaal zijn voor zakenmensen die over de wereld reizen. Je kunt de printer met behulp van een HP service center 3 maal omzetten naar een andere regio en dan kun je hem weggooien. Ik koop dus nooit een HP meer. Was een printer van bijna 400 euro! Ik wordt netjes geholpen door Ilse een medewerker en zij kan er natuurlijk ook niets aan doen. We hebben wel de nummers gekregen van dezelfde patronen, die hier wel te koop zijn, maar die dus pas werken als de printer is omgezet naar een andere regio. Hierna kijken we een DVD en ga ik nog heel even achter de pc zitten, alvorens te gaan slapen.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2009-01-12 (2377 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.