Welcome to Een reis rond de wereld

Travel now and work later

Hoofdmenu

Translate to any language, choose your language here above..

Reisverhalen
Wereldreis op datum:
2009

Wereldreis per land:

Favoriete links

Terugblik op.. (pdf)

De camperbouw en de dagelijkse bezigheden

Info & materialen

7 t/m 12 juli 2007

Zaterdag 7 juli 2007: we rijden de warmte weer tegemoet.

Ik had nog wat foto’s van Yasjar, de super gezellig man die iedereen weet te boeien. Als de gasten tevreden zijn is hij ook gelukkig en hij wil voor de gastvrijheid niets hebben alleen de glimlach van de mensen doet hem goed.

Zelden hebben wij zo een gezelligheid gekend en hebben we zo veel plezier gehad. Elke avond lol en gezelligheid. Ook Wolfgang, Meli, Horst en Edith hebben daar aan bijgedragen.

Door het avontuur met de fietsen heeft Yasjar voor ons 600 euro bespaard en daarom hebben we afgesproken om over 2 weken terug te rijden naar de camping om gezellig een avondje op onze kosten uit eten te gaan. Het is een omweg van minstens 600 km maar dat hebben we er graag voor over.

We wilden vanmorgen al vroeg vertrekken maar iedereen kwam afscheid nemen en daardoor reden we pas om 13:00 uur het camping terrein af. We moeten 500 km rijden en omdat een groot stuk door de bergen gaat zal het vermoedelijk tussen de 10 en 11 uur rijtijd kosten. Dat wordt dus overnachten of tot erg laat doorrijden vanavond.

Het eerste stuk ging lekker van Gureme naar Konya ging als een speer, constant konden we 70 rijden. Maar helaas blijft dat hier nooit lang horizontaal en het laatste stuk ging dwars door de bergen. Ik begon moe te worden en wilde eigenlijk ergens stoppen maar omdat we nog maar 60 km hoefden te rijden besloten we maar door te rijden.

Om 11:58 reden we de parkeerplaats van het hotel op. Nog snel even een sms gestuurd en toen de airco aangezet om heerlijk in slaap te vallen

Zondag 8 juli 2007: 34 graden en volgens de voorspellingen wordt het vandaag 38 graden.

Uitslapen ging niet lukken vanmorgen, om 8 uur stond heel de familie aan de deur te kloppen en zijn we in allerijl het bed uit gevlogen. Hiervoor kwamen we natuurlijk voor het ontmoeten va mijn broer en zijn familie.

Na de verwelkoming snel ingecheckt in het 5 sterren Stone Palace hotel en naar de eetzaal gelopen voor het ontbijt. We betalen een belachelijk hoog bedrag voor de 3 dagen dat we hier zijn. 240 euro alleen voor het eten en drinken, slapen doen we in de camper op de parkeerplaats. In eerste instantie wilde de Hr. Ufuk ons toegang verlenen van 10 tot 23:00 uur…… voor zo een bedrag hij lijkt wel gek, maar na een boze blik werd het toch vanaf 8 uur. Ik vond het een arrogante bal gehakt, ze hebben tenslotte een vol hotel en het maakt hun niets uit, graag of niet heet dat dan.

Dan heb je alle inclusive en moet je nog voor van alles en nog wat betalen, verse jus 1 euro…betalen voor het wassen van de zwembadhanddoek enz enz. We hebben het super naar ons zin maar 5 sterren is dit zeker niet, het eten is goed maar niks spectaculairs. We wilden misschien nog iets langer blijven maar gaan na 3 dagen lekker weer verder.

Frank had munt drop meegebracht en een zakje hebben we snel opengemaakt om een paar dropjes te testen…. Heerlijk dat had ik wel gemist.

Ook had hij een infrarood thermometer meegebracht die tot 275 graden kan meten. Gewoon de laser punt op een object richten en je hebt de temperatuur, snel en exact en zelfs op een meter afstand.

We hadden ook een paar reserve onderdelen nodig en ook die heeft hij meegebracht. Nu had hij weer plaats en we besloten om de x-box waar 250 spellen in zitten middels een grotere harddisk maar aan hem te geven. Dan heeft hij in Nederland iets om de kids en zichzelf mee bezig te houden, nu hebben we weer plaats in de kast van de camper om alles eens grondig te reorganiseren.

Heel de dag aan het zwembad was gezellig, en de dag vloog voorbij. Rond een uurtje of 3 zagen we ineens een enorme rook wolk die km’s breed was en richting ons hotel kwam, snel even gaan kijken wat er aan de hand was en of de camper veilig stond. Er vlogen zelfs blushelikopters langs het hotel. Gelukkig was de brand ver van ons vandaan en waren we veilig, even geeft het toch een klote gevoel want we weten hoe snel brand hier om zich heen kan grijpen..In de bossen gaat dat zelfs zo snel dat je te voet de brandhaard niet eens voor kan blijven.

Op de kamer van mijn broer hebben we lekker gedoucht en ons fris ongekleed om te gaan shoppen, niet voor ons maar voor hun. De kleine wilde slippers en Susan kan goed handelen. Helaas is dit een toeristenoord en zijn de prijzen hier veel te hoog en de verkopers worden boos als je probeert om af te dingen. De prijzen hebben we wel wat omlaag gekregen maar deze zijn veel te hoog hier. 18 euro voor een shirtje ze lijken wel gek. En dan nog zeggen dat ze origineel zijn en dat de buren waar het goedkoper was rommel verkopen. Origineel……… het enige wat hier origineel is, is de prijs maar dat wilde hij niet horen.

Toen ik vertelde dat we geen normale toeristen zijn en dat we alle inkoop prijzen hier wel kennen gaf een collega ons gelijk, maar de eigenaar kon dit gesprek niet winnen, en liep met een chagrijnige kop weg. Dat is niet echt Turks, handelen gaat hier altijd met een lach of je nu wel of niet tot een deal komt.

We hadden nog een Telefoonkaart cadeau gedaan aan Frank en Bianca zodat ze een uur naar huis kunnen bellen, zo een kaart koste in het hotel 200% meer als in het stadje. Gelukkig weten wij de prijzen en kochten voor 6 ipv 12 euro de kaart. Toeristen worden overal hier genept. De prijzen zijn in Euro’s en je kunt niet eens in Lira’s betalen!!!.

De toeristen worden hier gezien als lopende pin automaten, De Turken denken die buitenlandse gekken betalen toch wel, wat je ook vraagt. En in dat opzicht hebben ze gelijk!! Waarom op een shirtje 5 euro verdienen als je ook 15 euro in je knip kunt stoppen!

Na de wandeling lekker in de lobby van het hotel gezeten en een koel drankje gepakt. We hebben gezellig zitten borrelen met andere Nederlanders en mijn broer en rond 1 uur doken we ons bedje in. De billen rood van de zon en het koppie een beetje muf van de brandy cola..

Maandag 9 juli 2007: erg heet vandaag >40 graden.

Vandaag weinig te melden, lekker lui dagje was het, wel nog even Mastervolt gebeld voor de generator en ze bellen me terug want mijn contactpersoon was weer eens niet aanwezig.

Overmorgen rijden we naar Antalya maar dan moet er natuurlijk wel iets geregeld zijn, waar moeten we zijn, wanneer moeten we er zijn??? We weten nog van niks…..

Vandaag zouden de radiatoren en toebehoren in Istanbul aan moeten komen en dan moeten ze nog verstuurd worden naar Antalya. Ik hoop dat alles goed gaat komen want zo ver als ik weet hebben ze zeker een servicecenter in Marmaris maar dan zouden we 3 dagen extra kwijt zijn om helemaal daarheen terug te rijden, We hopen maar dat ze iets kunnen regelen in Antalya.

Het eten was vandaag heerlijk, ik had in het salade buffet paling gevonden en had zo veel daarvan gegeten dat heel de avond de paling in mijn buik bleef zwemmen. Toen ik vertelde dat ik paling op had was het hek van de dam, iedereen ging op zoek naar dat lekkers en in no time was het op. ’s Avonds na het eten gingen de kids naar de kinderdisco en vermaakten zich daarna in de draai en zweefmolen die hier op het terrein staan, Papa moest natuurlijk mee in de draaimolen om zijn zoon vast te houden….. Ja ja, hij vond het waarschijnlijk zelf hartstikke leuk.

Hierna hebben we nog gezellig in de lobby gezeten met een groep bekenden uit Brabant en werd het toch weer bijna 2 uur voor we in ons bedje stapten.

Ik had nog een voicemailtje gehad van Mastervolt waarin ze mededeelden dat de onderdelen voor de generator al bij de douane in Turkije lagen en binnenkort vrijgegeven zouden worden. Mastervolt Turkije gaat ons opbellen als de goederen bij hun binnen zijn zodat we een afspraak kunnen maken voor de inbouw.

Dinsdag 10 juli 2007:

Vanmorgen om half tien stonden Renee en Hans uit Sprang Capelle aan de deur te bonken, we hadden gisteren namelijk afgesproken dat ze even in de camper konden kijken. We wisten van hun komst en waren net klaar met het was- en aankleed ritueel. We waren daarna net op tijd in de ontbijtruimte en zijn daarna weer trouw aan het zwembad gaan liggen. Hier in het zwembad wordt je heel snel bruin. Zeker als een van de kinderen diaree heeft en alles in het badje laat lopen… Gelukkig hadden wij dit ongelukje gezien en hebben we daarna maar een ander zwembadje opgezocht, bruin zijn we namelijk al genoeg!.

Dit is de laatste rustdag in het 5 sterren hotel, morgen gaan we weer reizen, eigenlijk hebben we ook geen rust in ons gat om heel de dag op ons rug te liggen. En roept het reizen weer.

Het heerlijke eten zullen we wel gaan missen denk ik, dat wil niet zeggen dat we anders slecht eten. Integendeel we eten elke dag heerlijk en gezond. Vanavond gaan we nog even bij elkaar zitten en morgen vroeg nemen we afscheid van de Familie en bekenden in het hotel.

Woensdag 11 juli 2007: 40 graden onbewolkt

Vanmorgen hebben we uitgeslapen en om half 12 stond het langs de truck vol met mensen, klaar om afscheid te nemen. Mijn Broer en zijn Familie en de gezellige mensen uit Sprang Capelle inclusief alle bijbehorende kinderen die we hadden leren kennen. Snel nog even wat foto’s gemaakt en vertrokken richting Antalya. Bianca had een berg eten ingeslagen bij het ontbijt van het hotel, zodat we nog een lekker ontbijtje hadden. Ook hadden we weer een berg drop en snoep gekregen van de mensen uit Sprang Capelle, de kinderen hadden zelf een snoepzak samengesteld,waarvoor we heel dankbaar zijn. Al dat lekkers kun je hier namelijk niet krijgen.

We wilden langs de zee rijden maar reden ons na een km of 5 al vast, de vierwielaandrijving moest er aan te pas komen en zelfs de lage giering om ons uit het mulle zand te bevrijden. Hierna moesten we helemaal terug rijden naar Side, om weer op de doorgaande weg te komen. In Antalya moesten we de Daf garage zien te vinden en we dachten slim te zijn door gewoon naar een grote VW garage te gaan en daar de weg te vragen.

Het duurde even omdat er een Engels sprekende moest worden gevonden Hij had een Scania garage net om de hoek en omdat onze truck wat ouder is besloten we daar maar heen te gaan.

Er werd meteen gekeken naar de super geringe olie lekkage en er werd geadviseerd om er niets aan te doen. Vol goede moed vertrokken we weer om te zoeken naar een mooie overnachtingsplek. We hadden ’s middags contact gehad met Mastervolt Turkije en te horen gekregen dat de onderdelen nog steeds bij de douane lagen en vermoedelijk morgen middag worden vrijgegeven. Dan moeten ze nog naar Antalya zodat we vermoedelijk nog wel een dag of 5 hier moeten blijven. We vonden het daarom beter om een camping op te zoeken, maar de enige in de buurt is bij Manavgat en daar kwamen we vanmorgen vandaan.

Langs de weg zie je overal kraampjes met fruit en met gekookte maïskolven, je snapt niet dat die iets kunnen verdienen, elke 100 meter staat er een kraampje wat het zelfde verkoopt.

We moesten weer 70 km terug om bij de camping te komen. Maar helaas mocht het niet zo zijn. Na 50 km ging er een rood lampje branden en de temperatuurmeter stond vol in het rood. Shit wat nu weer, meteen gestopt en gekeken wat het probleem was. Het koelwaterniveau was veel te laag en nergens was een lek te bekennen. TOCH NIET WEER DE KOPPAKKING….. Ja hoor, deze was in Nederland 15000km geleden nog vervangen en is nu weer kapot. Er komt veel te veel druk op het koelwatercircuit en dat kan maar een ding betekenen, De kop gescheurd of de koppakking kapot. Nu heb ik een koppakking bij me maar die heeft een hele kleine beschadiging aan de zijkant. Ik ben benieuwd of dit gaat werken. Nu is de Daf motor een bekende in de watersport wereld, en is Antalya een stad aan zee met een grote haven, dus moet er aan te komen zijn. Beter een nieuwe dan een beschadigde.

We belden de Daf service en na tien verschillende mensen die geen Engels spraken, eindelijk een Engelse stem. Ook al was het maar een paar woorden. Ze zouden een monteur sturen naar hier. 2 uur later was er nog niemand. Het barst hier van de mensen maar niemand spreekt een woord over de grens. Het eerste wat we gedaan hebben is Yasjar gebeld, de beheerder van de camping in Capadosie maar die was niet aanwezig. Wat nu?? We hadden een hele sympathieke en hulpvaardige Turkse man, Murat, leren kennen in Ankara en die had ons ook zijn telefoonnr gegeven voor dit soort momenten. We hebben hem gebeld en het probleem uitgelegd en gevraagd om even de Daf service te bellen, na een paar maal heen en weer bellen bleek dat er niemand onder weg was, nu vertrekt er een sleep wagen en die moet over 90 minuten hier zijn om ons naar Antalya te slepen. Dat kan dus nog wel even duren. Rond 21:00 uur moeten ze hier zijn en dan moet de truck nog sleepklaar worden gemaakt. De aandrijf as moet losgekoppeld worden als we de truck zo ver moeten slepen en een deel van de lier moeten we verwijderen om de sleepstang te kunnen monteren. Als we nu toch naar de garage moeten wil ik ook de olie lekkage laten repareren of het nu nodig is of niet. Elk klein lekje kan een grote lek worden en die ellende wil ik niet in Iran of Pakistan hebben. De sleep truck arriveerde en toen moest ik ze duidelijk proberen te maken dat een 4 wiel aangedreven alleen gesleept mag worden als je de aandrijf as los koppelt. Er werd een mini kistje met gereedschap gepakt maar helaas hadden ze geen grote inbus sleutels bij zich. Ik wel maar moest daar voor heelde truck op zijn kop zetten. Het karwei was snel geklaard en ze vroegen of de motor kon lopen en of ik de truck op de weg kon parkeren. Ik natuurlijk zonder na te denken de truck gestart en achteruit gereden. Zonder aandrijfas !!!. Het ging bergaf dus ik dacht echt dat de motor de wielen aandreef maar toen ik vooruit wilde gebeurde er natuurlijk niks. Dus de 4 wiel aandrijving ingeschakeld en toen kon ik de truck verplaatsen.

De voorwielen van de truck werden op een beugel gereden die daarna omhoog ging zodat alleen de achterwielen van de Daf de grond raakten. Gelukkig hadden we een elektrische compressor onder de auto hangen om de boel op druk te houden zodat niet halfweg de handrem er om springt. Na het inschakelen van de alarmlichten en het dimlicht vertrokken we. Wel vreemd je zit achter het stuur en hoeft niets te doen, Ze gaven flink gas en de truck heeft heel de vakantie nog niet zo snel gereden. En zo zuinig !! Na anderhalf uur kwamen we bij de garage aan en we werden opgewacht door twee bewakers en een familielid van een van de bewakers die op vakantie was in Antalya en normaal in Duitsland woont. Gelukkig een tolk!!! De bewakers bewaken 4 gebouwen hier van verschillende firma’s. De ene was begonnen om 17:00 uur en zou tot 5:00 uur blijven de andere was om 20:00 uur begonnen en werkte tot 8:00. De Duitse jongen had een playstation 2 meegebracht en de bewakers hebben heel de nacht spelletjes gespeeld. Het was zo gezellig ondanks de stress van vandaag dat we tot 2 uur hebben zitten praten. We drinken normaal geen koffie maar er werd koffie gehaald en ik moet zeggen dat die best wel smaakte, zelfs Susan die walgt van koffie vond hem goed te drinken. We kregen stroom van de buren die plastic schrootjes maakten en die 24 uur per dag open zijn, zodat de airco heel de nacht ingeschakeld kon worden. Wat een service.

Moe en toch nog vol met stress vielen we om half 3 in slaap.

Donderdag 12 juli 2007: half bewolkt maar erg heet en vochtig.

Vanmorgen om half 8 opgestaan omdat de monteurs rond 8 uur aanwezig zouden zijn. Jusuf had belooft om ook nog even aanwezig te zijn om alles uit te leggen aan de monteurs. Hij had tot 6 uur bij zijn neef ( de bewaker) spelletjes zitten spelen en het viel niet mee hem wakker te krijgen. Hij was naar huis gegaan met de motor van zijn neef en zou om 8 uur als de neef afgewerkt zou zijn terug komen zodat de bewaker met zijn motor naar huis kon rijden en kon gaan slapen. Om half 11 stonden ze nog te buurten met ons dus de bewaker zal vannacht als hij weer moet werken een zware nacht krijgen. Wij houden hem vannacht wel wakker.

Alle problemen werden uitgelegd en opgeschreven zodat alles netjes kan worden hersteld. We laten alle problemen ook de hele kleintjes herstellen, Ook de olie lekkage die we van het begin af aan hadden en die de Daf in Nederland niet wilde herstellen omdat het te veel werk was wordt hier zonder problemen opgelost. De uren zijn natuurlijk wel goedkoper hier, alleen werkt er hier niet één maar 4 monteurs tegelijk aan de Daf. Het gaat als een speer met zoveel monteurs tegelijk. Een is de verantwoordelijke en kijkt en roept… de tweede schroeft alles los, de derde legt alle onderdelen die losgemaakt worden op een speciale kar en de vierde geeft gereedschap aan. Ja, zo kan het ook!! Ik snap alleen niet dat de koppakking weer defect is, we reden gewoon 70 zonder heuvels of bergen en de temperatuur van de motor was gewoon 80 graden voor dat het fout ging. Fijne monteurs daar in Nederland. En nu maar hopen dat we straks in Iran niet weer problemen krijgen. Straks weten we of het de koppakking is of een schuur in de kop, we duimen maar en hopen op het eerste.

We zijn weer wat gelukkig met Jusuf de tolk, zonder hem was het een hel geworden. Nu we al een halve dag hier zijn proberen toch wat mensen Engels te spreken en de boekhouder van de firma spreek deze taal redelijk en met hem kunnen we een goed gesprek voeren. We kregen eten aangeboden en drinken heel de dag door thee. Susan heeft een plaats achter een bureau gekregen om met haar laptop de website te vertalen. Heerlijk zit ze als een vorst in een grote leren stoel in een kantoor met airco. Ondanks de ellende beginnen we het leuk te vinden hier, het is gezellig en het hoort gewoon bij een wereldreis. De manager van Daf heeft Mastervolt Turkije gebeld om te zorgen dat de monteur van Mastervolt hier heen komt over enkele dagen, als de onderdelen door de douane worden vrijgegeven. Dit is wel even mazzel hebben omdat nu alle problemen hier kunnen worden opgelost en we dus volgende week van hier uit kunnen vertrekken en niet nog eens een garage hoeven te vinden die de extra radiator voor de generator in gaat bouwen. We denken maar zo, was de auto niet kapot gegaan hadden we deze vriendelijke mensen nooit ontmoet, misschien moest het wel zo zijn.. Ik heb meteen duidelijk gemaakt via de tolk dat alle slangen of onderdelen die maar het minste teken van verslijt laten zien gewoon te vervangen. Misschien dat er dan wel iets te veel wordt vervangen maar dat liever dan iets te weinig. Stel je voor dat we deze problemen gekregen hadden in Iran….. ik moet er niet aan denken.

De kop is zojuist verwijderd en ik werd geroepen om te komen kijken. Ik dacht dat is niet goed, vermoedelijk zal de kop wel gescheurd zijn.. maar nee alleen de koppakking is kapot op de zelfde plaats als de vorige keer. Ze laten nu de kop vlakken en monteren, dan een nieuwe koppakking en het werk wat de monteurs leveren ziet er professioneel uit dus alles komt goed.

Hier nog even een kleine opsomming van de dingen die we laten doen aan de Daf.
  • kleppen stellen
  • Doorsmeren
  • Olie verversen en olie filter vernieuwen
  • Olie lekkage in het koppelingshuis laten maken door de oliekering in de koppeling te laten vervangen.
  • Bevestiging van de reserve tank vernieuwen, deze is nu met een spanband tijdelijk hersteld.
  • Carterpan pakking laten vervangen omdat die een beetje lekte.
  • Koppakking vervangen en de kop laten vlakken.

Als dit goed gebeurd kunnen we er weer een paar jaar tegen.

Ook regelen ze voor mij een nieuwe slang voor de vetspuit zodat ik straks het smeren weer zelf kan doen. Vanavond komt Jusuf weer terug en gaan we samen boodschappen doen. Hij met de motor en wij met de Quad, de koelkast begint leeg te raken en moet nodig worden gevuld. We hebben begrepen dat we hier tot dinsdag staan omdat de onderdelen voor de generator er niet zijn maar daar hebben we geen problemen mee, het is gezellig en we vermaken ons best.

Copyright © door Een reis rond de wereld Alle Rechten Voorbehouden.

Gepubliceerd op: 2007-07-12 (2935 maal gelezen)

[ Ga terug ]
Content ©
Volg onze reis online, 5 jaar met de DAF de wereld door

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.